Relatie, competentie en autonomie staan voorop binnen het onderwijs bij ons op de Julianaschool. Er wordt gewerkt met doorlopende leerlijnen van groep 1 t/m 8 waarbij er, zowel binnen als buiten gebruik gemaakt wordt van een betekenisvolle speel- en leeromgeving. Het onderwijs op de Julianaschool wordt vormgegeven in 4 gecombineerde groepen: groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6 en groep 7-8.
We starten we de dag buiten, elkaar ontmoeten is hierbij belangrijk. Binnen spelen en leren we aan de hand van de methode Onderbouwd. We werken aan de kerndoelen van groep 1-2 met behulp van ontwikkelingsmaterialen en in verschillende hoeken zoals een themahoek, een rekenhoek en een taalhoek. Dagelijks komen reken-, taal-, bewegings- en expressieactiviteiten aan de orde. Opdrachten die we maken passen bij ons niveau en bij wie we zijn en dat maakt ze uniek!
's Ochtends zijn we vooral bezig met de basisvakken zoals lezen, taal, spelling en rekenen. In de middagen hebben we creatief, verkeer, en muziek op het programma staan. Voor taal en lezen gebruiken wij in groep 3 Lijn 3. Aan de hand van acht werelorienterende thema’s ontdekken wij al lezend de wereld! Vanaf groep 4 wordt STAAL ingezet. Voor het rekenen maken wij gebruik van de Wereld in Getallen. Voor het voortgezet technisch lezen en de zaakvakken maken wij gebruik van Blink. Door deze vakken te combineren leren we nog meer over de thema’s en breiden we onze woordenschat uit. Met behulp van de Autometafoor, een vergelijking met het rijden in een auto, leren kinderen welke stappen belangrijk zijn bij het starten van het werk, tijdens het werken en de afronding van de opdracht. Zo werken onze leerlingen aan belangrijke executieve vaardigheden, zoals plannen, organiseren, taakgerichtheid en het omgaan met emoties. Hiernaast zijn we natuurlijk ook lekker fysiek bezig, zo wordt er twee keren per week gegymd en in de zomer gaan wij een keer per week naar het zwembad. Met de “beweegkast” van Buitenonderwijs Nederland oefenen we buiten meerdere keren per week taal- of rekendoelen. Aan het einde van de middag sluiten we de dag weer af in de kring. We bespreken wat we die dag gedaan hebben, of onze doelen behaald zijn en wat belangrijke aandachtspunten voor de volgende dag zijn.
Op diverse locaties krijgen de leerlingen van groep 7-8 praktische en creatieve technieklessen aangeboden , waar ze bijv. leren programmeren, ontwerpen en bouwen. Daarnaast doen we jaarlijks mee met de Techniekdag in Lochem. In groep 7 starten onze leerlingen met de oriëntatie op een middelbare school. Eind groep 7 volgt het voorlopig advies. In groep 8 volgt het definitief advies en in februari maken zij de doorstroomtoets om dit advies te bekrachtigen. De leerlingen uit groep 7-8 gaan de laatste twee jaar samen op kamp. Ook werken zij deze twee jaar samen aan de uitvoering van de eindmusical die wordt opgevoerd in Ons Huis.
Hoewel Stichting Poolsterscholen bij de totstandkoming van de content op deze internetsite de grootst mogelijke zorgvuldigheid betracht, bestaat altijd de mogelijkheid dat bepaalde informatie niet klopt of na verloop van tijd verouderd of niet meer juist is. Stichting Poolsterscholen is dan ook niet aansprakelijk voor de gevolgen van activiteiten die worden ondernomen op basis van deze internetsite.